Website Robert Thomson
Amsterdam

Niet alle recensies zijn volledig getoond: klik voor een volledige weergave op de blauwe link.

Notitie: Enkele passages van deze roman zijn vanaf de 4e druk aangepast, vanwege de duidelijke overeenkomst met bestaande personen en enkele scènes die sommigen als aanstootgevend ervoeren. Van karaktermoord is echter geenszins sprake. Eén recensie heb ik niet vermeld omdat die over de eerste uitgave gaat. De bezwaren die daar vermeld werden gelden niet voor de herziene versie en zijn derhalve niet representatief meer. NBD Biblion heeft hun recensie aangepast naar aanleiding van de doorgevoerde wijzigingen in de 4e druk, waarvoor ik hen zeer erkentelijk ben.

Recensie NBD Biblion:
Puck, een 32-jarige vrouw met een hoge functie bij een bank, wordt gevraagd te zorgen voor haar verwarde oom die in de Achterhoek woont. Geraakt door zijn ontreddering en aanhankelijkheid stemt ze toe. Zijn soms agressieve gedrag geeft problemen met de thuiszorg. Ze besluit daarom in de weekenden haar oom zelf te verzorgen. Zonder scrupules regelt ze bij haar baas in een SM-achtige setting een jaar sabbatical. Maar langzamerhand begint ze haar zakelijke houding te verliezen door de gemoedelijke sfeer in de Achterhoek. Dan wordt haar oom opgenomen in een inrichting, omdat hij de thuiszorghulp heeft aangevallen. Met behulp van medicatie vindt oom tot slot een vredig levenseinde. Thomson, die zelf werkzaam was in de bankensector, geeft met zijn debuutroman een indringend beeld van de tegenstelling tussen zakenwereld en zorgsector. Door volledig vanuit de jonge Puck te schrijven schetst hij op eigentijdse en ongegeneerde wijze het leven van een vrouw in een mannenwereld. Ondanks de maatschappijkritische onderlaag is deze roman door de regionale sfeer en anekdotes toegankelijk en humoristisch.

Thea The Bookgirl: (4 1/2 ster)
Een verhaal welke mijn aandacht al snel te pakken had. Ik werd het verhaal ingezogen en wilde het boek het liefst in een keer uitlezen. Het verhaal is in een prettige schrijfstijl geschreven en leest makkelijk. Het is boeiend om te lezen hoe juist Pucks bejaarde dementerende oom Gerhard tot Puck weet door te dringen en ervoor zorgt dat ze haar gevoel weer durft toe te laten. Ook de persoonlijke ontwikkeling van Puck van zakelijke carrièrebitch met een topfunctie bij de bank naar de zorgzame Puck die zich niet bezighoudt met status, vermogen en uiterlijkheden maar zich druk maakt om de juiste zorg voor haar oom Gerhard en daardoor dichter bij zichzelf komt, maakt het verhaal interessant en boeiend.
“Vanaf mijn studie had ik eigenlijk alleen maar oog gehad voor mijn werk. Ik was een keiharde bitch geworden. Wat had het me nou helemaal opgeleverd? Ja een salaris van twee ton per jaar plus een vette bonus, maar was ik daar nou gelukkiger door geworden? Alle gevoelens die andere vrouwen op mijn leeftijd hadden, had ik stelselmatig onderdrukt. De mannen in mijn leven waren eigenlijk nooit mijn maatjes geworden. Ik minachtte ze, en versleet ze dan ook net zo snel als een paar schoenen. Bij oom Gerhard lag dat anders, bij hem voelde ik iets wat ik nog nooit eerder had gevoeld. Het deed me goed, maar het bracht me ook in verwarring. Daar in Ijsseldijk werden heel andere, onvermoede registers opengetrokken. Daar liep je niet in dure mantelpakjes. Daar leefde je gewoon het leven, ontdaan van alle franje, waardoor de essentie waar het werkelijk om ging naar boven kwam. Men leefde daar ook dichter bij de natuur. Daar hoefde ik niet te overheersen. Ik kon daar gewoon mezelf zijn”.
Niet alleen is het boeiend om te lezen over Puck en haar oom Gerhard, het verhaal zet je als lezer ook aan het denken over hoe wij in Nederland met onze (dementerende) ouderen omgaan. “We leefden in de veronderstelling dat we alles geregeld hadden, maar dat bleek aan het eind van je leven een illusie, want we stoppen onze ouderen weg in tehuizen, probleem opgelost. Feitelijk was het leven een soort woekerpolis. Je investeerde in een goeie toekomst. En aan het eind bleek je met lege handen te staan”. Een onverwachte erfenis: Een sterk debuut welke mij nieuwsgierig maakt naar nieuwe boeken van deze auteur.

Recensies Bruna

Vijf sterren
Bij dit boek heb ik vaak dubbel gelegen, echt heel leuk geschreven, vooral de de karakterisering van de veilingmeesters. Met de oom krijg je echt medelijden en dat mens van de zorginstelling kun je wel doorslikken, en aan het eind blijkt ook zij toch een mens. De manier waarop de schrijver gestalte geeft aan de personages in het tehuis is zo levendig dat je je er zelf waant. En toch weet hij de vinger op de zere plek te leggen. De hoofdpersoon komt heel geloofwaardig over. Ik ben verbaasd over hoe een man zich in het gevoel van een vrouw kan verplaatsen. De schrijver legt een gezonde zelfspot t.o.v. de eigen sekse aan de dag. Heel verfrissend.

Vijf sterren
Heerlijk boek. Leest makkelijk zonder doorzichtig te worden. Puck wordt als personage duidelijk neergezet en niet door de schrijver gespaard. Ze worstelt met haar single-leven maar lijkt tegelijkertijd geen concessies te willen doen aan haar carrière bij de bank. Dan blijkt ze de enige te zijn die in de familiekring beschikbaar is om een alleenstaande oom op te vangen die getergd door vlagen van dementie zijn omgeving tiranniseert. Puck wordt geraakt door de ellende waarin de oom verzeild geraakt is en verbindt haar lot op een heel onbaatzuchtige manier aan die van haar om. Wat volgt is een heel mooi beschreven onthaastingsproces ergens in de Achterhoek waarin Puck meer kwijtraakt dan haar lief is maar ook meer terugkrijgt dan ze voor mogelijk had gehouden!

Vijf sterren
Wat een verhaal! Wow! Ik kon het moeilijk wegleggen. Het kwam heel hard bij mij binnen omdat ik de laatste jaren van mijn vaders leven voor hem heb gezorgd. Alsof mijn verhaal is opgeschreven. De machteloosheid omdat je wordt overgeleverd aan het systeem is heel herkenbaar. Door het lezen van dit boek voel ik me eindelijk begrepen. De schrijver weet veel gevoel in de woorden te leggen. Heel bijzonder en knap. De zwarte spiegel is besteld en ben heel benieuwd.

Vijf sterren
Wat een verhaal, geweldig hoe de schrijver het gevoel weet vorm te geven. Je maakt het gewoon zelf mee. Eenmaal begonnen kun je het niet meer wegleggen. Het is zeer eigentijds geschreven. Ik hoop dat de schrijver Robert Thomson nog meer boeken produceert.

Reviews Bol.com:
Vijf sterren
Een boek dat je in 1 keer uit wilt lezen. Geweldig boek! Ik hoop dat deze auteur nog veel meer boeken gaat schrijven, want dan ga ik deze zeker lezen!!

Vier sterren
Vanaf de eerste bladzijde sloot ik Puck in mijn hart, een spontane meid die weet wat ze wil, een mega goed baan heeft bij de bank. Dan krijgt ze bericht dat haar tante is overleden, ze schrikt, maar voelt geen verdriet omdat ze haar familie niet echt heeft gekend door een ruzie tussen haar tante en haar vader. Ze besluit de zaken “even” te regelen en weer verder te gaan met haar leven. Het lot beslist anders en haar leven staat ineens op de kop. De man van haar tante blijft eenzaam en dementerend achter. Ondanks de verhalen over hem, hij mishandelde haar tante en is een vervelende man, sluit ze hem in haar hart en gaat ervoor. Ze vindt haar weg en haar nieuwe leven en mensen in de achterhoek. Hetgeen versterkt wordt door het noaberschap dat wel in de achterhoek en niet in het Westen heerst. Ze leert een nieuwe manier van leven kennen en voelt steeds meer. Ik vond het een heerlijke en eerlijke roman om te lezen, de sierlijke schrijfstijl van Robert Thomson neemt je mee naar de Achterhoek, versterkt door het dialect raak je verliefd op de streek en zijn mensen. Het verhaal van de oom van Puck is schrijnend en ik heb echt wel een paar tranen laten gaan. Zo ontroerend en mooi geschreven, hoe iemand in korte tijd zo van een ander kan gaan houden en andersom. Of het echt zo in de zorg gebeurt heb ik mijn vraagtekens bij (ik werk zelf in de zorg) maar het is zo aangrijpend dat je je daar niet mee bezig houdt. Aan het einde vraag je je af wie er voor wie gezorgd heeft…een betere samenvatting is er niet. Ik heb genoten en weer vond ik het jammer een boek uit is. Het moest even een paar dagen zakken voor ik een recensie kon schrijven. Echt de moeite waard.

Vijf sterren
Normaalgesproken lees ik slechts uitgesproken thrillers omdat ik andere boeken te weinig boeiend vind, maar met “een onverwachte erfenis” was het anders.
Het boek is onwijs leuk geschreven, soms brutale schrijfstyle, maar wel heel erg leuk! Ik moest er veel om lachen en toch was het boeiend tot aan het eind.
Ik zat in een moeilijke periode en dit was het eerste boek dat ik weer “in één keer” uit kon lezen, dat is heel bijzonder.
Ook bijzonder dat dit het eerste boek van deze auteur is, daarom verheug ik me op nieuwe verhalen van hem, net gelezen dat er een nieuwe uit is, maar snel bestellen dus!!!

Vijf sterren
In een ruk uitgelezen, kon het niet wegleggen, Snel geschreven, leest makkelijk weg.
Eigentijds, helder, confronterend met alles wat menselijk is in deze roerige tijd, een echte aanrader Wat een debuut, ik kijk uit naar het volgende boek.

Vijf sterren
Het boek leest als een trein! Echt een boek voor de vakanties. Makkelijk leesbaar en vlotte leesstijl. De schrijver houdt de lezer goed bij de les.

Recensies AKO

Vijf sterren
Nog nooit eerder had ik van deze schrijver een boek gelezen. Per toeval stuitte ik op Een onverwachte erfenis. Wat een ontzettend leuk boek is dat. En wat een toegankelijke schrijfstijl heeft Robert Thomson. Ongelooflijk hoe hij ingrijpende situaties beschrijft op een manier die invoelend en tegelijk humoristisch en soms zeer aangrijpend is. Het ene moment lig je in een deuk en het andere moment zit je te grienen. Sommige taferelen zijn zo realistisch geschreven dat je het gewoon zelf meemaakt. Nee, echt iedereen zou dit boek moeten lezen.

Vijf sterren
Eenmaal begonnen wil je weten hoe het verder gaat. Humoristisch en realistisch, vlot leesbaar boek. Zeker aan te bevelen. Je verveelt je geen moment.

Naar top