Website Robert Thomson
Amsterdam

Niet alle recensies zijn volledig getoond: klik voor een volledige weergave op de blauwe link.

Ik heb De offerschalen van Satan na ampele overwegingen een roman genoemd omdat de gebeurtenissen opgetekend zijn uit de verhalen van verschillende vrouwen en ik het niet kies vond om hun verhaal als een sappige thriller te brengen, ook al is het fictie en heb ik de gebeurtenissen in één personage verwerkt, leek mij dat toch het beste. Zelfs het rijke leven van Paula en Jack na alle ellende is op feiten gebaseerd, zij het in geromantiseerde vorm

Klik hier voor het Promotiefilmpje

Recensie NBD Biblion
Paula werkt als doktersassistente in een ziekenhuis, woont in een leuk appartementje in Amsterdam en geniet intens van het leven. Het is voor iedereen dan ook een verrassing als ze valt voor de ingetogen en verlegen Marcel. Hij is een rechtenstudent en opgegroeid in een streng christelijk milieu in Nunspeet. Als advocaat vindt hij al gauw een drukke baan en vraagt Paula ten huwelijk. In een opwelling accepteert ze zijn aanzoek en pas getrouwd settelen ze zich in een twee-onder-een-kapwoning in een nieuwbouwwijk. Ogenschijnlijk lijken ze een gelukkig stel maar haar hartsvriendin Jolijn en haar moeder voelen aan dat er iets niet klopt. Na twee jaar intimidatie en mishandeling belandt Paula in het ziekenhuis. Een indringend en met intieme details beschreven verhaal, gebaseerd op waargebeurde situaties. Afgerond verhaal door de beschrijving van Paula’s leven voor, tijdens en na de traumatische gebeurtenis. Aandacht voor karakteropbouw. Vlot taalgebruik, heldere verwoording van seksualiteitsbeleving vanuit streng christelijk perspectief. Interessant, vanwege het gekozen perspectief van waaruit onderdrukking kan ontstaan.

Graag gelezen: (Mieke Schepens) vijf sterren *****
Een goed gekozen cover. Een afbeelding van een jonge vrouw die heel angstig haar omgeving in de gaten houdt.
Deze angst is door bijna het hele verhaal heen voelbaar voor de lezer.
De titel De offerschalen van Satan wordt duidelijk onder het lezen. Het is een verwijzing naar de Bijbel, Openbaring 17 vers 1 tot 5. Knap gevonden, deze titel.
Een boek verdeeld in twee delen, tezamen een verhaal waar je stil van zult worden.
Een heel ander boek qua stijl dan ik van Robert Thomson gewend ben. Maar daarom niet minder, zeker niet!
Een knap geschreven roman over een onderwerp dat helaas aan de orde is, ook in ons kikkerlandje. Aan de buitenkant zie je het niet, maar eenmaal in de cirkel ben je onderworpen aan hun gebruiken. Afschuw-wekkend hoe er met mensen wordt omgegaan! Niet een roman in de soort van romance-roman maar een heel spannende roman, richting thriller.
De hoofdpersoon is een vrolijke meid die heel beschermd is opgevoed. Ze ziet geen kwaad in andere mensen en denkt dat het allemaal wel mee zal vallen. Niets is minder waar. Wanneer je denkt dat Paula nu eindelijk de rust en de liefde zal vinden die ze verdient, lopen de rillingen over je rug. Waarvan ik ook schrok was de vasthoudendheid in kortzichtigheid van sommige personages in het verhaal en de vastberadenheid om te kleineren.
Ik heb dit verhaal even moeten laten bezinken, eer ik deze recensie kon schrijven. Een enorm goed verhaal en knap geschreven. Ik heb het graag gelezen.

Ik waardeer dit boek met 5/5 sterren. *****

Leesdame Luna: (vijf sterren *****)
De offerschalen van Satan’ las ik afgelopen week vrij snel uit. Eenmaal begonnen wou ik alleen maar doorlezen. Want het is heel meeslepend, schokkend en soms ook wel eng. Laat ik eerst vertellen waar het over ging.

Deze roman gaat over Paula. Paula is een onbevangen jonge vrouw en verliefd op advocaat Marcel. Als ze zijn ouders voor het eerst ontmoet gaat dat niet vlekkeloos. Zijn familie is zeer streng gelovig en ze reageren heel afkeurend op Paula. Toch weet Marcel hoe hij Paula voor zich kan winnen en ze trouwen dan al vrij snel met elkaar.

Paula hoopt dat Marcel losser wordt als ze eenmaal getrouwd zijn. Maar het tegendeel blijkt waar te zijn. Marcel ontpopt zich als een streng gelovige echtgenoot, die zijn huwelijk laat leiden door de regels van de Bijbel. Maar dan wel met zijn eigen interpretatie van die regels. Zo mag Paula absoluut niet genieten van de seks, mag ze geen make-up dragen en moet ze kleding uitkiezen die blote delen van haar lichaam bedekt. Marcel houdt haar bij alles haarscherp in de gaten en ziet in zichzelf een goede echtgenoot wanneer hij haar later fysiek straft als ze regels niet nakomt. Haar schoonouders stimuleren Marcel in zijn praktijken.

Voor Paula is alles een hel. Ze is doodongelukkig, maar probeert toch de liefde van Marcel terug te winnen. Maar dat loopt volledig verkeerd als ze wil vertellen dat ze een kindje krijgt. Ze wordt wakker in het ziekenhuis en Marcel wordt opgepakt. Na deze gruwelijke nachtmerrie lijkt voor Paula eindelijk de zon te gaan schijnen. En dan begint deel 2 van dit verhaal. Een nieuwe liefde voor Paula, een man die haar op handen draagt. Maar ondertussen is Paula nog steeds niet verlost van haar verleden en wordt ze in alles zoveel mogelijk dwarsgezeten.

Een schokkend verhaal… Vooral het eerste deel met de gruwelijke mishandelingen. Zowel geestelijk als lichamelijk. Onmogelijk bijna om voor te stellen dat er inderdaad zulke mannen bestaan. Die zo opgaan in het geloof, er zo op blindstaren en dan blijven denken dat ze het juiste doen. Onmenselijk bijna. Maar ik zou gek zijn als ik zou zeggen dat het niet bestaat. Mishandeling, kortzichtigheid en vooral de invloed van de ouders en hun opvoeding maakte van Marcel een klootzak eerste klas. Wat werd ik kwaad op hem tijdens het lezen!

Robert Thomson heeft een eigenzinnige schrijfstijl, durft over het randje te gaan. Hij wist me vast te houden en dit tot bijna half vier ‘s nachts! Er gebeurde heel veel in ‘De offerschalen van Satan’ soms zelfs teveel en dat maakt het verhaal bij vlagen schokkend. De mishandelingen in naam van de Heer geven het verhaal een eng randje. En ik weet dat het zo kan zijn, er zijn mensen die inderdaad zo verschrikkelijk kortzichtig zijn en alle menselijkheid uit het oog verliezen als godsdienst-waanzinnigheid om de hoek komt kijken.

De constante dreiging in Paula’s leven maakt eerder van dit verhaal een thriller dan een roman. Daarom kan ik het niet echt goed plaatsen in een genre. Vooral de godsdienst-waanzinnigheid vind ik al thrillerachtig genoeg. Paula leeft constant in angst en ook ik werd bang als Marcel thuiskwam en spiedend in het rond keek op zoek naar een misstap van Paula. En je voelt hoop. Hoop dat Paula eindelijk gelukkig wordt, maar ook dat ze eindelijk eens echt voor haar zelf kiest en niet meer over zich heen laat lopen. Ik kan dit boek aan iedereen aanraden! Het maakt namelijk zoveel los en geeft zoveel om over na te denken.

Thea The Book Girl: (vijf sterren *****)
Een beklemmend en meeslepend verhaal welke onder de huid van de lezer gaat zitten en deze niet meer loslaat. Het verhaal laat zich lezen als een thriller en roept een rollercoaster van emoties bij de lezer op, mede door de levensechte beschrijving van personages en de beeldende schrijfwijze van de auteur. Meteen vanaf het begin word ik gegrepen door het verhaal en wil ik maar één ding; doorlezen, weten hoe het Paula zal vergaan, zal ze ooit het geluk mogen kennen? Er gebeurt veel in het verhaal, gebeurtenissen stapelen zich op. Op het moment dat je als lezer denkt nu komt er een moment van rust, even adem kunnen halen, slaat het noodlot opnieuw hard toe. Sommige fragmenten zijn schokkend, zoals de beschrijvingen van het huiselijk geweld door Marcel gericht tegen Paula. Andere fragmenten ontroeren mij diep, leidend tot een brok in mijn keel en een traan in mijn ogen. Zoals de beschrijving van het afscheid van Carla van haar zoontje Peter, de dag voordat ze zal sterven. Nadat het verhaal gelezen is zit ik even stil voor me uit te staren, onder de indruk en verbouwereerd over hetgeen ik zojuist gelezen heb…

Op zijn gezicht verschijnt een vreemde trek. Hij spant zijn voorhoofd, zijn ogen vermorzelen me. Het is alsof ik in het gezicht van een bezetene kijk. Ik schrik me kapot. Die uitdrukking heb ik nog nooit eerder bij hem gezien. Het lijkt wel of er een boze geest in hem is gevaren. In niets herken ik de rustige, vriendelijke Marcel.

Paula van Laken krijgt een relatie met advocaat Marcel Aalbers. Marcel komt uit een streng gereformeerd milieu en heeft een andere opvoeding genoten dan Paula. Paula hoopt dat ze naar elkaar toe zullen groeien en Marcel wat losser zal worden naarmate ze elkaar langer kennen. Na hun huwelijk ontpopt Marcel zich al snel als een streng gelovige echtgenoot, levend naar de regels van de bijbel. Marcel blijkt twee gezichten te hebben, op het oog een voorkomende, vriendelijke en rustige man, maar onder dit oppervlakte schuilt een gewelddadig en gefrustreerd persoon. Door middel van vernedering, mishandeling
en verkrachting dwingt hij Paula te leven volgens zijn interpretatie van deze regels. „Alles in me is dood. Alleen mijn lijf hoeft nog maar te sterven.” Hij wordt steeds gewelddadiger totdat het op een dag gruwelijk uit de hand loopt en Paula in het ziekenhuis beland.

Deze keer overleef ik het niet flitst door mij heen. Het begint te suizen in mijn hoofd. Langzaam valt het geluid om mij heen weg. Binnenin voel ik iets knappen, tegelijkertijd voel ik een scherpe steek in mijn onderbuik, alsof er een mes in gestoken wordt. Dan gaat het licht uit.

Marcel krijgt een gevangenisstraf van twee jaar opgelegd voor poging tot doodslag. Hij moet zich daarnaast verplicht onder psychiatrische behandeling stellen. Getekend voor het leven probeert Paula met behulp van hartsvriendin Jolijn haar leven weer op te pakken.Wanneer ze een relatie krijgt met Jack lijkt het geluk Paula weer toe te lachen. „Bij Jack kan ik mezelf zijn. Hij accepteert mij zoals ik ben.” Maar dan slaat het noodlot opnieuw hard toe en lijkt het verleden haar in te halen…

Geluk is niet voor mij, het wordt sadistisch als een stuk vlees voor m’n neus gehouden, ik mag eraan ruiken, meer niet, en als ik door de geur bedwelmd, het met beide handen wil beetpakken, wordt het weggehaald. Niet voor jou Paula van Laken, niet voor jou.

De boekenwereld: (Sandra van de Walle, vier sterren ****)
Paula komt na haar huwelijk met Marcel tot de ontdekking dat de strenge, religieuze wijze waarop hij is opgevoed van hem een gefrustreerde man heeft gemaakt. En dat zij het lijdend voorwerp blijkt te zijn valt niet langer te ontkennen. In het begin lijkt het nog om incidenten te gaan, maar al snel zijn de vernederende mishandelingen een dagelijks terugkerend ritueel waarover zij angstvallig zwijgt. Tot het op een kwade dag afschuwelijk mis gaat. Getekend voor het leven lukt het Paula toch om de scherven van haar leven bij elkaar te vegen en opnieuw te beginnen. Maar net wanneer het geluk haar toelacht haalt het verleden haar op gruwelijke wijze in.

‘De offerschalen van Satan’ is voor mij de eerste kennismaking met de boeken van Robert Thomson en dat is mij goed bevallen. Thomson heeft een geheel eigen manier van schrijven en dat werkt erg verfrissend. Als lezer voel je je bijna één met het verhaal waardoor je je heel goed in de personages kunt verplaatsen. De auteur weet het zelfs voor elkaar te krijgen dat je sympathie kunt opbrengen voor de dader en de omstandigheden waarin hij opgroeide. De ronduit gruwelijke vernederingen waar Paula aan wordt bloot gesteld zijn zo aangrijpend weergegeven dat je er de koude rillingen van krijgt. Juist het feit dat Thomson daarbij niet overmatig in detail treedt maakt de gevoelens van afschuw des te groter.

Hoewel ik in eerste instantie aan het bijna joviale taalgebruik van Thomson moet wennen, blijkt dat gaandeweg juist heel goed uit te pakken bij het weergeven van de verschillende emoties van de hoofdpersonen. Het eerste deel van ‘De offerschalen van Satan’ is een aaneenschakeling van schokkende taferelen die je kippenvel bezorgen. De auteur laat de gruwelijke dreiging haast van de bladzijden afspatten. De weerzinwekkende wijze waarop de dader het geloof en de bijbel misbruikt om aan zijn haast duivelse gerief te komen, vervult je met afschuw. De diepgewortelde angst van Paula grijpt je naar de keel. Je huilt met haar mee en hoopt dat zij zal weten te ontsnappen aan de vreselijke onderdrukking door haar echtgenoot. De manier waarop dat uiteindelijk gebeurt is zo aangrijpend uitgewerkt dat het je op het puntje van je stoel doet belanden. En als in het tweede gedeelte dan toch de zon weer voor haar lijkt te gaan schijnen, durf je daar als lezer haast niet op te vertrouwen. In de aanloop naar de schokkende ontknoping kun je het boek dan ook niet meer wegleggen. Je wilt alleen maar blijven doorlezen om te ontdekken hoe het afloopt.

Ik heb genoten van ‘De offerschalen van Satan’. Een echt aanrader dus!

Grilev: (Eva Krap vijf sterren *****)
Vaak vragen mensen zich af waarom vrouwen bij een man blijven die hen mishandelt. Plus, het zullen vast vrouwen zijn die sowieso al wat zwakker van zichzelf zijn. Robert Thomson rekent genadeloos met dit vooroordeel af. Paula is een sterke en zelfverzekerde vrouw. Juist door de manipulatie van Marcel verandert zij langzaam in een vrouw die de mishandelingen gelaten over zich heen laat komen. Thomson laat met veel compassie en empathie zien wat er in een vrouw omgaat als haar dit overkomt. In het eerste deel van De offerschalen van Satan schuilt dan ook hierin de kracht. Geen sensatie en opsmuk, maar gewoon zoals het is, waardoor je als lezer nog meer meeleeft met Paula.

In het tweede deel slaat het verhaal om in een thriller van formaat. Door de bedreigingen is er een onderhuidse spanning voelbaar. Het is niet zozeer een whodunnit, eerder een roman/thriller over welke gevoelens er bij het slachtoffer loskomen. Juist daardoor is er een constante spanningsboog, want ondanks dat aspect, zit je onbewust toch te puzzelen wie er verantwoordelijk is voor de bedreigingen.

Met De offerschalen van Satan heeft Robert Thomson bewezen dat hij zich uitermate goed kan inleven in zijn personages. Ze gaan de diepte in, het worden mensen van vlees en bloed. Thomson kan zich met een gerust hart meten aan de talentvolle auteurs die een verhaal weten neer te zetten waar je als lezer nog lang over nadenkt. De offerschalen van Satan is een boek dat zeker niet in je collectie mag missen.

Wemmie Wolf: (vier sterren ****)
Mijn eerste kennismaking met Robert Thomson en een aangename kennismaking! Het thema is afschuwelijk, huiselijk geweld. Iets wat helaas in alle lagen van de bevolking voorkomt. Achterliggende oorzaak is het extreme geloof van één van de hoofdpersonen. Op de cover staat roman maar ik zou het een roman met thrillerelementen willen noemen. In het eerste deel maken we kennis met Paula van Laken, een vrolijke twintiger die geniet van het leven en er uit haalt wat ze kan. Ze heeft een innige band met haar hartsvriendin Jolijn, ze kennen elkaar al vanaf klein meisje en werken in hetzelfde ziekenhuis. Paula krijgt een relatie met Marcel Aalbers, een bijna afgestudeerde rechtenstudent. Marcel komt uit een extreem christelijk milieu en houdt er bijzonder ideeën op na. Paula, naïef en verliefd, denkt dat na hun huwelijk het ultieme geluk aanbreekt. Maar dan breekt de hel los. In deel 1 volgt ook de uitleg van de titel, de offerschalen van Satan, het is een verwijzing naar de Bijbel. Dit eerste deel maakt heel wat bij je los als lezer en het boek kun je niet aan de kant leggen. Wat er allemaal gebeurt ga ik niet vertellen, dit moet je zelf ervaren maar schokkend is het wel.

In het tweede deel lijkt het geluk Paula toe te lachen, ze krijgt een relatie met Jack Donkervoort. Jack is een geslaagde zakenman maar privé heeft hij het niet gemakkelijk gehad. Dan lijkt het noodlot weer toe te slaan voor Paula, ze wordt gestalkt en er gebeuren vreselijke dingen in haar omgeving. Het lijkt alsof ze voor het ongeluk is geboren zoals ze zelf verzucht.

Thomson heeft een aantal passages in beide delen bijzonder inlevend opgeschreven. Hij heeft een zeer vlotte schrijfstijl, eenmaal begonnen in het boek wil je alleen maar doorlezen. De goed opgebouwde spanning in deel 1 was in deel 2 iets minder voelbaar. Ik miste bij een paar passages de finishing touch. Het boek is te goed voor drie sterren maar tipt door de net genoemde feedback net niet aan de vier sterren.

Robert Thomson heeft wat mij betreft zijn naam wel op de kaart gezet, een heel heftig thema verpakt in een boeiende schrijfstijl zonder door te draven. Het komt wel binnen en houdt je als lezer in de greep. Aanrader dus en ik ben benieuwd naar zijn andere boeken.

Boekverslaafde Kat: (vijf sterren *****)
Robert Thomson weet zich uitstekend in te leven in zijn personages en heeft deze wederom herkenbaar en voelbaar neergezet. Hierdoor zijn echte levendige personages ontstaan. Je leeft als lezer mee met die lieve kwetsbare Paula waarbij nooit iets normaal gaat in haar leven, het diepe dal waar ze doorheen gaat. Is geluk wel voor haar weggelegd? Ze loopt constant op haar tenen, de angsten die ze doorstaat, de vernedering, machteloosheid, maar ook de schaamte, ze durft zelfs haar beste vriendin niet in vertrouwen te nemen. Het schuldgevoel waar ze ondanks alles toch door overspoeld wordt. Hoe haar ALLES afgenomen is en ze zelfs zichzelf is verloren in haar huwelijk. Hoe liefde kan omslaan in een intense allesoverheersende diepgewortelde haat. Hoe houdt ze het vol, wanneer kiest ze voor zichzelf? De voor anderen rustige vriendelijke Marcel, een man die uit twee personen blijkt te bestaan, lief en zorgzaam, maar tegelijkertijd de duivel in hoogsteigen persoon. Paula’s beste vriendin Jolijn, vriendinnen sinds hun jeugd en onafscheidelijk, vrienden voor het leven. Ondeugende Jolijn is een schat. Thomson heeft een mooi realistisch gedetailleerd beeld geschetst van autistisch Petertje, hoe hij omgaat met emoties en in zichzelf is gekeerd, afgesloten voor de buitenwereld. De liefde van Paula voor Petertje is heel vertederend.

De thema’s die Robert Thomson heeft verwerkt in De offerschalen van Satan zijn gewaagd en heftig. Huiselijk geweld en een streng gelovige gemeenschap. De steeds grimmiger wordende sfeer en de tenenkrommende kortzichtige mensen, heeft hij uitstekend beschreven. De realiteit van het leven, de oneindigheid van het leven en hoe anders het leven kan verlopen.

De offerschalen van Satan, heeft me geraakt en heeft veel indruk op me gemaakt, tijdens het lezen schoten mijn emoties alle kanten op, ik heb het boek met tranen in mijn ogen uitgelezen. Dit verhaal gaat me bij blijven. Ik heb het verhaal met verontwaardiging en verbazing gelezen, het is onvoorstelbaar maar dit gebeurt ook in het echte leven! Ook na het lezen bleef het door mijn hoofd gaan.

Anne-Jan de jong: (Thrillerlovers vier sterren plus ****+)
Roman, Thriller? What’s in a word, dit boek hoort hier zeker thuis en zal menigeen hier bekoren. Lees hier mijn mening : Mijn eerste kennismaking met het fenomeen Robert Thomson. De offerschalen van Satan, inmiddels het 4e boek dat de auteur uitbrengt.

We maken kennis met Paula, die op een dag als een blok valt voor de op het eerste gezicht suffe Marcel. Opgevoed in een streng christelijk gezin, en haar vrienden vragen zich dan ook af of de twee wel bij elkaar passen. Vooral hartsvriendin Jolijn heeft haar vraagtekens, helemaal als de twee besluiten te gaan trouwen.
Als de twee nog maar net getrouwd zijn, verandert Marcel in een ware tiran en is de duivel in eigen persoon. Alles moet en zal gaan volgens zijn regels en Paula komt er al snel achter dat ze een hele grote fout gemaakt heeft. Ze is in een ware hel beland en het gaat van kwaad tot erger. Op een dag loopt het volledig uit de hand en Paula belandt in het ziekenhuis, tevens het einde van de relatie.
Langzaam klautert ze weer uit het dal en probeert de draad weer op te pakken. Tot ze op een dag Jack tegen het lijf loopt, zal ze met Jack wel het geluk vinden dat haar toekomt?

Hier en daar had ik al eens wat gelezen over het werk van deze auteur. Zijn boeken krijgen stuk voor stuk goede recensies, dus ik was erg benieuwd of het mij ook kon bekoren. Nou en of! Ik heb het boek in een razendsnel tempo uitgelezen en verslonden! Dat we hier te maken hebben met een auteur met veel noten op zijn zang, wordt al snel duidelijk. Enorm goed geschreven, veel oog voor detail, overtuigend en scherpzinnig. Men brengt het boek uit als een roman, maar kan ook zomaar doorgaan als (psychologische) thriller, mede door een opeenstapeling van bizarre gebeurtenissen, een emotionele achtbaan en veel spanning.

Altijd leuk, dat als je dan éénmaal een boek met zoveel plezier gelezen hebt, dat er gelukkig nog meer boeken van zijn hand voorradig zijn, die ik dan in de nabije toekomst ook zeker zal gaan checken! Wat ik begrepen heb, schrijft Robert ondertussen alweer aan zijn vijfde boek, als ze allemaal zo goed zijn als deze, dan mag hij wat mij betreft dit aantal vertienvoudigen! ★★★★+

Leesclub van lettervreters De Perfecte Buren: (Vier en een halve ster **** +)
Cover
Patrice; De cover is niet echt fantastisch. Niet opvallend, totdat je de titel leest. Die is wel heel intrigerend, roept vragen op. Maar een roman? Nee, het is echt een thriller. Een magere 6.

Nancy; Aan de cover te zien zou je niet merken dat dit werkelijk een heftig boek is. Ook de vermelding ‘roman’ vind ik niet zo goed passen bij dit boek, dit is naar mijn mening een echte thriller. Ik heb ook gemerkt dat de uitgeverij zich nogal eerder aan dezelfde soort foto’s houdt. 5 punten.

Beoordeling
Patrice; Het is haast ondenkbaar dat deze emoties, sowieso eigenlijk het gehele boek, door een man zijn beschreven. Dat laatste is een welgemeend compliment! Erg mooi en menselijk neergezet.

Nancy; Dit is mijn eerste kennismaking met Robert Thomson en zal zeker niet de laatste zijn. Dit is een thriller met veel emoties, woede en vooral afschuw dat ik gevoeld heb tijdens het lezen van dit boek. Ik durf eerlijk te bekennen dat er meerdere traantjes zijn gevloeid bij het lezen van sommige passages, iets wat mij zelden overkomt. Het was met momenten zo heftig dat ik het boek eventjes terzijde moest leggen maar toch de drang had om verder te lezen om te lezen hoe het met haar vergaat.

Patrice; Thomson heeft een indrukwekkende roman geschreven die écht bij je binnenkomt. Spannend, emotioneel, verwarrend maar ook verbazingwekkend. Een verhaal dat niet snel loslaat.

Nancy; Hoe je zoiets allemaal kunt verwoorden is echt subliem. Wat een mens allemaal moet kunnen verwerken en opnieuw terug omhoog klauteren om dan weer in een diepte te vallen. Hoeveel kan een mens eigenlijk hebben in zijn leven denk ik dan zo.
Ik heb dit echt moeten laten bezinken vooraleer ik aan mijn recensie kon beginnen, dit grijpt je echt naar de keel. Zijn verhaal heeft me dan ook diep geraakt. Kortom, een rollercoaster van emoties.

Patrice; Een verhaal dat je echt zou moeten lezen. 4,5 ster

Nancy; Robert heeft ook een enorme vlotte en heerlijke schrijfstijl en sommige woorden en gezegden deden mij toch glimlachen, als Vlaamse ken ik deze uitdrukkingen en woorden niet en ik vind het dan ook heel plezant en meteen leerrijk. Ook hoe hij zo verschillende emoties kan weergeven is echt prachtig. Ik kijk er naar uit om nog meer boeken te lezen van Robert !! Ik geeft dit boek een dikke 4 sterren!!

Ingrid Poisson: (Booklovers drie en een halve ster ***+)
Een tijdje vroeg ik me af wat voor soort boek De offerschalen van Satan was als ik het voorbij zag komen. In eerste instantie dacht ik horror. Nadat ik de korte inhoud had gelezen, gaat het wel degelijk over een horrorverhaal… voor het hoofdpersonage Paula.
Het boek is in twee delen gedeeld, waarvan het eerste deel handelt over het vrijgezellenleven van Paula en haar vrienden tot ze Marcel leert kennen. Vrij timide kerel, met heel godsvruchtige ouders. Op het eerste zicht oké, tot ze trouwen en Marcel zich ontpopt als een tiran. Dit eerste deel had me dan ook volledig in de ban.
Vanaf deel 2 krijgen we een andere kant van de auteur te zien; een zachte, romantische auteur. Moest ik niet weten dat het boek door een man geschreven was, zou ik beginnen twijfelen 😉 . Hier taant mijn aandacht een beetje. Het verhaal is nog wel goed geschreven, maar de overgang van het geweld naar de romantiek gebeurt iets te bruusk.
Langzamerhand komt hier terug verandering in als Paula gestalkt wordt en de spanning terug opgedreven wordt.
Ik vond het boek zeker de moeite waard om te lezen, goed geschreven, oog voor detail, goed verhaal. Met momenten verdacht ik personen van een spelletje, en heb zelfs eventjes gedacht dat Paula een gespleten persoonlijkheid zou hebben. Dus de auteur is er in geslaagd om me op het verkeerde been te zetten.
Met plezier raad ik dit boek aan als je van thrillers houdt… en nu ben ik heimelijk op zoek naar andere boeken van Robert Thomson.

Overige leeservaringen:
Vrouwenonderdrukking en mishandeling onder het mom van een streng religieuze opvoeding, komt helaas ook in autochtone kringen voor. Wat een verhaal.Thomson weet de gruwelen in Paula haar huwelijk met Marcel Aalbers ingetogen en beeldend neer te zetten, zonder dat hij zich verliest in superlatieven. Dat beeldend neerzetten van feiten, herken ik uit zijn vorige romans. Die Paula van Laken maakt heel wat mee. De auteur laat niet alleen Paula, zijn hoofdpersonage, maar ook de andere personages een behoorlijke karakterontwikkeling doormaken. Net als Paula denkt het geluk te hebben gevonden en ze haar leven weer op kan pakken, nadat ze door haar man voor halfdood is achtergelaten en haar ongeboren kind verliest, gebeurt er weer van alles. Het rustige vaarwater waar je als lezer in denkt te belanden in het tweede gedeelte van de roman duurt dan ook maar kort. Er gebeurt altijd wel wat in deze roman. De schrijver heeft op subtiele wijze een balans weten te creëren tussen drama, spanning en ontroering. (vijf sterren ***** van onbekende).

Asta Cramer:
Robert, na het lezen van je boek, was ik ervan overtuigd dat je je vrouwelijke kant mee hebt laten schrijven. Je zou denken dat een man het niet geschreven kon hebben, zo treffend, het was voor mij alsof het echt gebeurd was en Paula een biografie had geschreven.

Gaby Sadowsky:
Je boek is uit! Wat een meesterlijk geschreven verhaal.
You had me at the first page! Echt lang geleden dat ik een boek in 1 ruk heb uitgelezen.

Eva Schieferer:
Dag Robert, je bent de bijsluiter bij je boek vergeten! Het lezen kan verhoogde hartslag, angstzweet, ongecontroleerd urineverlies en slapeloosheid of nachtmerries veroorzaken. Niet geschikt voor mensen die vanwege hun leeftijd al voor een van de genoemde verschijnselen vatbaar zijn. Nee echt, weer een bloedstollend verhaal, ben zelfs niet naar buiten geweest om het meteen uit te lezen! Gefeliciteerd! Petje af!

Marian van Leeuwen:
Heb het uit, in “2 adems” …… “2 rukken” klinkt zo raar, oftewel twee avonden achtereen te laat gaan slapen….

Ene Esther:
Dag meneer Robert Thomson. Ik wilde u even complimenteren met uw laatste roman. De Offerschalen van Satan. Wat een indrukwekkend boek. Ik kon gewoon niet stoppen met lezen. Zo mooi geschreven.

Rosaline Roelofs:
Eerste bericht: Ik ben nu in de offerschalen begonnen en voel elke zin binnenkomen.
Tweede bericht: Ik heb het uit en het heeft me geraakt.

Goodreads
Gaby Sadowsky
De offerschalen van Satan heeft me vast gepakt. Klemgezet om meteen uit te lezen. Om daarna verdrietig te zijn dat ik bij de laatste bladzijde was uitgekomen.
Ik heb het idee gekregen de hoofdpersonen te kennen, aan te voelen. Dus dat heeft schrijver Robert Thomson mooi gedaan. Ik wilde af en toe het boek in stappen om de mooie Paula eruit te halen, weg….uit die wereld. Ik kan me levendig voorstellen dat het voor de schrijver ook pijn heeft gedaan om afscheid te nemen van zijn Paula en haar vrienden. Ook Jolijn, Paula’s hartsvriendin, heeft een onuitwisbare indruk op me gemaakt.
Dit boek is de vijf sterren meer dan waard!

Saskia_1
Lezen, lezen, lezen. Dat is wat ik wilde bij dit boek. Ik kon niet stoppen. Gisterenmiddag begonnen en vanmorgen las ik het met een zucht uit. Wat een verslavend boek!

Saskia_2
Dit is echt een boek waarin je alsmaar door wilt blijven lezen, lekkere vlotte schrijfstijl ook. Het boek is opgedeeld in twee delen, het eerste deel vond ik mooier om te lezen dan het tweede deel. Ik vond het in het tweede deel een beetje ongeloofwaardig worden, ik zal niet zeggen wat ik precies bedoel want dan geef ik teveel prijs van het verhaal, dit vond ik het enige minpuntje, verder echt een geweldig boek!

Linda Urlings van der Heijden
Zo gister De offerschalen van Satan van Robert Thomson uitgelezen .Ik heb nu een probleem dit was zo goed dat ik nu geen idee heb wat ik moet lezen dat dit moet evenaren .Ik zou zeggen haal het lees het, het is echt super ik ben fan van deze geweldige auteur.

Naar top
Naar top van de pagina

Contact Robert Thomson